Zlatý lajk 2021: Nejlepší Facebook malých obcí a měst má Špindlerův Mlýn

Přinášíme výsledky soutěže Zlatý lajk roku 2021! V dlouhodobém hodnocení jsme se zaměřili na kvalitu Facebook účtů českých obcí a měst s méně jak 2 tisíci obyvateli. 
 

1. místo: město Špindlerův mlýn

36 bodů (maximum 40)

Špindlerův Mlýn je vyhlášená destinace pro turisty nejen z Česka, ale i okolních států. Místní samospráva podporuje turistický ruch různými způsoby, jedním z nich je i aktivita na sociálních sítích. Přestože populární "Špindl" zná snad každý Čech, pro někoho může být překvapivé, že byť je Špindlerův Mlýn město, má pouze něco málo přes 1000 obyvatel. Je tudíž řazen do naší kategorie obcí, měst a městysů do 2 tisíc obyvatel. Zde poměrně výrazně kraluje, protože jeho Instagram i Facebook je velmi vkusně spravovaný. 

Špindlerův Mlýn se zaměřuje především na krásné fotografie přírody, a to celoročně. Snímky jsou částečně z vlastní tvorby, částečně od profesionálních či amatérských fotografů. Příspěvky jsou psané zábavně a poutavě, nechybí emotikony. Správci pohotově reagují na dotazy, recenze a obecně na většinu komentářů. Je škoda, že se intenzivněji nepracuje s videem. Město se také snaží hlídat si po stránce grafické publikované vizuály, působí jednotně a profesionálně. 

Stránka nepochybně funguje jako jeden z marketingových nástrojů směrem k přilákání návštěvníků. Neopomíná přitom lákat nejen na krásu Krkonoš, ale i na místní služby a kulturní dění. 

Kritérium
Statické prvky
Interakce
Fotografie
Video
Texty
Funkcionality
Frekvence
Politizace
Grafika
Informační hodnota

Body
3
5
5
3
5
2
3
3
4
3

2. MÍSTO: Obec ratiboř

3. MÍSTO: MČ Březiněves

4. MÍSTO: Obec Chlebičov

5. MÍSTO: Lipová u Šluknova

6. MÍSTO: Město Boží Dar

7. MÍSTO: Město ronov nad doubravou

8. MÍSTO: Obec Statenice

9. MÍSTO: Obec Tetín

10. MÍSTO: Obec Veselíčko


Hodnocení

Kritérium 
Statické prvky
Interakce
Fotografie
Video
Texty
Funkcionality
Frekvence
Politizace
Grafika
Informační hodnota

Škála
1-3
1-5
1-5
1-5
1-5
1-3
1-3
1-3
1-5
1-3

Rozbor jednotlivých kritérií najdete na konci tohoto článku. Bodové maximum je 40 bodů.

Pod záštitou Ministerstva pro místní rozvoj.

Jak postupujeme

Kritéria jsme sestavili na základě toho, jak si představujeme dobře fungující komunikaci veřejné správy. Tedy nejde pouze o kvalitu fotografií, ale celkový přístup ke komunikaci. Zároveň bereme v potaz všechny funkcionality sítě. 

Co si představit pod jednotlivými kritérii? 
Statické prvky - Kromě estetické kvality hodnotíme především to, zda splňují základní kritéria. Profilový snímek na Instagramu i Facebooku by měl být dobře čitelný v miniatuře (což bohužel mnoho z nich nesplňuje, obsahuje-li například nápisy či příliš složité logo), měl by působit čistě, moderně. Pokud je místo grafického symbolu užita fotografie, neměla by zobrazovat složitý objekt, ale taktéž něco, co bude rozpoznatelné i v miniatuře, kterou uživatel sociální sítě vídá nejčastěji (v sekci komentářů a notifikací). Profilový obrázek a cover je nejviditelnější prvek každého profilu.

Interakce - Sociální sítě považujeme jako nástroj k oboustranné komunikaci. I když uživatelé a uživatelky Instagramu nejsou příliš aktivní v komentování příspěvků, je rozhodně vhodné odpovídat na jejich dotazy a ceníme, pokud je například na pochvalné komentáře reagováno "lajkem". Komunikace s followery je dobrou vizitkou každého profilu. 

Kvalita fotografií - Snažíme se hodnotit estetický dojem z fotografií, jejich atraktivitu, technické zpracování, kreativitu. 

Video - Hodnotíme celkové zpracování (střih, grafika, zvuková kvalita, kamera), kreativitu, informační hodnotu.

Texty - Texty hodnotíme po stránce kreativity, čtivosti, práci s emotikony, stručnosti, přívětivosti a vyvarování se "úředničiny".

Funkcionality - V rámci tohoto kritéria se zaměřujeme na efektivitu využití všech funkcionalit Facebooku jako jsou eventy, živé přenosy, zpracování "info" tabu a podobně.

Frekvence obsahu - Existují účty, které zveřejňují obsah jen jednou za měsíc či méně. To nepovažujeme za dostatečné. Naopak přílišné zahlcení obsahem je též nevhodné. Ideální frekvence není dána konkrétním číslem, vychází z přírozené logiky. 

Politizace - Hodnotíme to, zda na sociální síti nedochází k nadměrné propagaci politických představitelů.

Grafika - Grafické zpracování coverů, letáků, infografik a podobně. Zároveň se zaměřujeme na grafickou sjednocenost.

Informační hodnota - Příspěvky by měly být informačně hodnotné, praktické a užitečné. Samozřejmě ne všechny, ale profily úřadů by neměly sloužit pouze ke zveřejňování líbivého a zábavného obsahu, ale též důležitých informací.

- hodnocen je obsah z posledních 12 měsíců