Vlastní Instagram už má většina českých měst, Facebook ale stále vede

 V České republice je přesně 180 radnic, které vedou územní celky s více jak 10 tisíci obyvateli. Počítáme mezi ně jak statutární města, tak i jejich jednotlivé městské části či obvody. Vycházíme přitom z údajů Českého statistického úřadu, v případě městských částí z jejich vlastních statistik. 

Naprostá většina těchto radnic s obyvateli komunikuje přes vlastní sociální sítě. Některé úřady na tuto činnosti zaměstnávají specialisty, případně najímají externí firmy. V některých případech jsou sítě spravovány tiskovými mluvčími, šéfredaktory radničních listů či starostou města. Mezi úřady měst a městských částí nad 10 tisíc obyvatel je obvyklý model oddělení veřejných vztahů či tiskové oddělení, v rámci kterého je zařazen pracovník určený právě na správu Facebooku, Instagramu, Twitteru či YouTube. 

Zaměřili jsme se na to, kolik měst skutečně disponuje vlastními sociálními sítěmi a jak si tato statistika vede v porovnání s radničními listy. Jinými slovy, zda digitál skutečně postupně vytěsňuje tištěná média i na úrovni městských samospráv. Výsledek? Sociální sítě už dávno nejsou nic výjimečného a zvláštního, mají je téměř všechna velká města. 

Jak jsme znázornili v grafice níže, Facebook jasně vede. Ze 180 minucipalit má vlastní facebookový účet 167 z nich. Zajímavostí je, že radniční noviny bychom našli ve 169 radnicích, tedy síly jsou takřka vyrovnané. Překvapivý a pozitivní je ale i další údaj týkající se sítě Instagram. Na tom zatím města nejsou tak aktivní jako na Facebooku, ale přesto si tato obrázková síť vede v českých úřadech velmi dobře. Vlastní účet si zde založilo již 107 měst. Které z nich si vede nejlépe? To vyhodnotíme již příští měsíc, stejně jako kvalitu oněch 169 radničních listů.