TOP 10 nejlepších webů destinačních agentur

Čechy i zahraniční turisty láká do českých luhů a hájů mimo jiné i několik desítek destinačních agentur. Ty v posledních letech ušly ohromný kus cesty směrem k opravdu profesionální prezentaci, ať už na webu či sociálních sítích. Důkladně jsme analyzovali webové stránky více než 60 českých destinačních agentur a vybrali z nich v rámci soutěže Destinační web roku 2022 ty nejlepší. 

Destinační společnost je organizace, která má za úkol zajišťovat koordinaci a kooperaci poskytovatelů služeb cestovního ruchu na daném území za účelem efektivnějšího řízení turismu v regionu. Zřizovatelé jsou různí - někdy je to sdružení měst, jindy nezávislý spolek či firma. Velkými podporovateli "destinaček" jsou kraje, Ministerstvo pro místní rozvoj a agentura Czech Tourism. 

Které destinační agentury poskytují turistům nejlepší servis na svých webových stránkách, to jsme zkoumali dle 20 bodovaných kritérií. Porovnávali jsme kvalitu grafického zpracování, přehlednost, uživatelskou přívětivost, responzivitu, originalitu, speciální funkcionality, kvalitu multimédií, propojení se sociálními sítěmi, informací o dané lokalitě, stravování a ubytování, zpracování tipů na výlety a přehled turistických cílů, dopravní informace, informační servis pro rodiny s dětmi a pro cyklisty, informace o sportovním vyžití, dále aktuálnost informací, kalendář akcí a SEO optimalizaci. 

A výsledné pořadí? 

1. gofrombrno.cz (Brněnsko, z.s.)

Spolek Brněnsko provozuje dva internetové servery - Go To Brno a Go From Brno. Jak názvy napovídají, jeden láká na cestu do Brno a druhý, v našem případě vítězný, inspiruje k cestám do blízkého okolí moravské metropole. Do těchto míst samozřejmě nemusíte jezdit pouze "from Brno", ale autoři správně předpokládají, že za lákadly brněnska se nejčastěji vypraví právě buďto obyvatelé Brna, nebo lidé, kteří Brno navštíví a rádi by se i porozhlédli po okolí. Název je originální a dobře zapamatovatelný. 

Podrobné analýze webu se budeme věnovat v samostnatném článku. Zmínit ale musíme jeho celkovou kvalitu, přehlednost a moderní design. Hlavním motivem je rozdělení cílů do pěti lokalit, dále na pěší a cyklistické výlety. Jednotlivé výlety jsou velmi podrobně a kreativně popsány, nechybí ani humor a velmi přívětivě zpracované infografické prvky. Vše je zpracováno velmi detailně - například trasu výletu si můžete stáhnout ve formátu GPX či dokonce v PDF. Skvěle promyšlená je i rubrika určená rodinám s dětmi, kde jsou k jednotlivým výletům přiloženy i speciální tisknutelné hrací objevitelské karty, díky kterým může být snažší malého potomka na výlet nalákat. Vkusně zpracované jsou i rubriky zaměřené na gastro a eventy. Vše dohromady je navíc chytře provázáno, takže pokud si například prohlížíte trasu určitého výletu, web vám v kontextové nabídce nabízí obsah jiných rubrik. 

Celkově web hodnotíme jako Destinační web roku 2022 v kategorii destinačních agentur. Získal největší množství bodů a odnáší si ze srovnání jasné první místo. 

2. broumovsko.cz (Společnost pro destinační management Broumovska o.p.s.)

Na druhém místě je dle našich kritérií prezentace Broumovska. Web je koncipován jako moderní landing page, která se redesignuje na letní a zimní variantu. Příjemný design je doplněn o praktickou interaktivní mapu. Web je velmi obsáhlý. Jednotlivé rubriky se dělí do podrubik, v těch se zpravodial nachází velké možství obsahu včetně velmi hezkých fotografií. Podoba jednotlivých rubrik je sice velmi jendotvárná, ale na druhou stranu přehledná a uživatelsky přívětivá. Web nabízí benefit v podobě Karty hosta, kterou si je možné vybavit přímo na těchto stránkách. Web má navíc integrovaný pokročilý vyhledavač ubytování. Zlepšit byhcom doporučili pouze detaily, například rozrastrované ikonky interaktivní mapy. 

3. ckanada.cz (Destinační management Česká Kanada, z.s.)

Třetím v pořadí je podle našeho hodnocení web České Kanady. Web je graficky velmi příjemně zpracovaný, Turistické cíle řadí do několika přehledných kategorií. Jsou velmi zajímavě popsány a doplněny krásnými fotografiemi. Web má kvalitní interaktivní mapový podklad. Zlepšit by se dala optimalizace některých obrázků (náhledy článků se načítají dlouho) a upravit zobrazování log ve spodní části webu, měla by být ve formátu PNG na transparentním pozadí. 

4. stredni-morava.cz (Střední Morava - Sdružení cestovního ruchu)

Webové stránky Střední Moravy jsou v poměrně zvláštní designové úpravě, která používá velmi moderní font - mnohdy titěrný, uživatelům se slabším zrakem možná může dělat trochu potíže, ale vypadá opravdu skvěle. Stránky nabízí velmi podrobně zpracované tipy na výletní trasy, včetně praktických přehledů a informací. Velmi podrobně je zpracován i přehled míst k ubytování.

5. region-kromerizsko.cz (KROMĚŘÍŽSKO - sdružení pro cestovní ruch, z.s.)

Stránky regionu Kroměřížsko ukazují, jak moc mohou webu pomoci opravdu velmi kvalitní fotografie, u kterých je dbáno na jednotnou úpravu a styl. Je to zároveň něco, co naopak mnoho jiných destinačních agentur podceňuje - nechají si například vyrobit nádherné stránky, ale poté je plní fotografiemi, u nichž se střídají autoři nebo pochází z různých třetích stran - jendotnost se časem rozsype, každá fotka má jiný feeling, rozlišení a celkovou kvalitu. Správci webu region-kromerizsko.cz tento aspekt hlídají velmi přísně a je to na výsledku opravdu znát. 

6. kladensko-slansko.cz (Kladensko - Slánsko, z. s.)

Kladensko - Slánsko též diponuje velmi krásnou internetovou prezentací, která vás dokonale naláká k návštěvě této oblasti. Rozvržení typu landing page je vkusné a moderní. Web navíc obsahuje mnoho zajímavých drobných detailů a grafických prvků, které jej zpestřují. Našli jsme ovšem i pár drobných možností, jak zážitek z prohlížení stránek zlepšit. 

7. trebicsko-moravskavysocina.cz (Rozvoj Třebíčska)

Agentura Rozvoj Třebíčska pracuje s velmi moderně zpracovaným a designově krásně čistým webem, který působí svěže a příjemně. Vše začíná již velmi zdařilým logem. Struktura webu je jendoduchá a přehledná. Vlastně jedna z mála připomínek vede k samotné doméně stránek - ta by měla být jednoduchá a snadno zapamatovatelná, což se v tomto případě úplně nepodařilo. Jako vhodnější doména by mohl fungovat výraz užitý jako username na Instagramu (@destinacetrebicsko). 

8. ceskomoravskepomezi.cz (Českomoravské pomezí)

Českomoravské pomezí používá velmi osobitý webdesign, který je pestrobarevný, plný života a sytých odstínů. Grafické prvky se zde kombinují s velkoformátovými fotografiemi, a to velmi vydařenými. Perfektně zpracovaná rubrika je "TOP 10 atraktivit". Zajímavý projekt je i Pokladnice zážitků, a to na vlastní adrese. 

9. krusnohorsko.com (Lokální destinační agentura Centrální Krušnohoří z.s.)

Jednoduchý funkční web se skvěle psanými popisky turistických cílů. 

10. ceskesvycarsko.cz (České Švýcarsko o.p.s.)

Webové stránky věnované nejmladšímu českému národnímu parku jsou skvělé zejména z hlediska obsahu. Webu by nicméně slušel redesign, který by jej posunul více do dnešní moderní doby, která sází spíše na jiný typ rozvržení.