Radniční web roku: vítězí obec Prušánky
Prosinec 31, 2024
Webové stránky obce Prušánky s 2170 obyvateli v letošním roce jasně zvítězily ve velmi účastnicky nabité kategorie obcí a měst od 2 do 10 tisíc obyvatel. Přestože se jedná z hlediska počtu obyvatel o relativně malou obec, v komunikaci je velmi silná - kromě webových stránek bodovala také se svým profilem na Instagramu.
Webové stránky jsou na první pohled zpracované originálně, profesionálně a s důrazem na detail. Autorem webu je společnost Pixelhouse, která obci web dodala v letošním roce. Je to přitom teprve druhý “obecní” web této firmy, která se jinak orientuje především na komerční klientelu.
Celkově je homepage pojatá přesně tak, jak si představujeme moderní landing page obce či města. Jednotlivé sekce jsou přehledné a čisté zpracované, kombinují užitečné informace (výpis aktualit, graficky skvěle zpracované rychlé odkazy) s čistě estetickými sekcemi (foto obce, zajímavosti atd.).
Web dává značný prostor úvodní celoobrazové slideshow, kterou u obecních webů vídáme čím dál častěji a je to dobře - zde se navíc ukazuje, jak důležité je nechat úvodní snímky nafotit profesionálního fotografa a nelovit je “z archivu”. Velmi vhodně jsou zvoleny barvy (včetně těch podkladových - zde je vidět jak příjemně působí světle šedý pattern, nikoli křiklavé barvy, jak tomu často dodnes bývá u jiných městských webů).
Kromě estetiky web vyniká i funkcemi a opět inovátorsky pojatými rubrikami. Kalendář podrobně zobrazuje jednotlivé druhy eventů, Meteostanice zobrazuje přehledná data z jednotlivých částí obce (v době testování bohužel několik teploměrů nefungovalo). Zajímavá je i rubrika “Denní hlášení”, ve které obec publikuje stručné aktuální informace a přehled činnosti - zde doporučujeme zachovávat jednotný font, protože některá hlášení jsou psána jiným fontem než ostatní.
Orientace na webu je také řešena skvěle - při prohlížení obsahu rubrik se menu rozbalí po pravé straně, a to nenápadným nerušivým šedým fontem a nepřehlušuje tak prohlížený obsah.
Za pozornost stojí i kvalita fotografií ve fotogalerii. Obecní akce evidentně fotí profesionální fotograf, což obsah webu opět povyšuje na opravdu profesionální úroveň. Je jen škoda, že rozlišení fotografií ve fotogalerii se často mění a vestavěný prohlížeč s tím neumí příliš dobře pracovat.
Náplň rubrik (uřední sekce, správní agenda, praktické informace) je informačně obsáhlá, daří se ale přitom všechny potřebné informace neschovávat do složité nepřehledné struktury, ale vše potřebné zobrazit maximálně v druhé podkategorii menu. Zachováno je přitom co nejvíce jednotné formátování textu a obsahu. To samé platí i pro informace pro turisty a návštěvníky obce. Graficky skvěle zpracované je i zápatí webu a kontaktní stránka
V čem vidíme prostor k designovému vylepšení, je v upozadění sekce landing page s názvem “Aktuálně” - je v rámci landing page nejvýše, je tedy téměř ihned na očích, a obsahuje přitom graficky velmi nevzhledné vizuály, které kazí celkový dojem. Rozumíme tomu, že se jedná o důležité aktuální pozvánky na společenské akce, ale opravdu graficky hyzdí jinak perfektní design. Pomohlo by, kdyby tato sekce byla alespoň níže než je tomu nyní.