Radniční listy roku 2021: Představujeme TOP 10 magazínů velkých měst
Červen 17, 2021
V rámci druhého ročníku soutěže Radniční listy roku jsme podrobně zkoumali 169 periodik měst a městských částí s více jak 10 tisíci obyvateli. Výsledek? Za nejlepší městský zpravodaj v kategorii největších českých municipalit považujeme Radniční listy vydávané Městskou částí Praha 3. Pomyslné stříbro si odnáší Brněnský Metropolitan, bronz získal magazín KLADNO. Hodnotlili jsme opět podle 10 kritérií zahrnujících mimo jiné grafické zpracování, kvalitu textů, fotografií, obálky, obsahovou rozmanitost, praktičnost, edukativnost či přiměřenost politického obsahu.
1. místo: Městská část Praha 3
Radniční noviny, 50 bodů z 50
Radniční listy třetí pražské městské částky prošly výraznou obněnou na začátku roku 2020. Reagovaly tak na postupné zavádění nové vizuální identity, která vzešla z designérské soutěže pořádané odbornou organizací CZECHDESIGN a jejímž autorem je Jakub Vaněk Studio.
A právě to, jakým způsobem noviny pracují s poměrně ojedinělým vizuálním stylem je na české poměrně naprosto nevídané a vzácné. Radniční listy jsou velmi originální, zábavné a informačně nabité. Přitom boří několik mýtů a od všech ostatních radničních zpravodajů se v mnohém liší.
Noviny kupříkladu názorně ukazují, že není potřeba tisknout na "křídový" papír. Radniční listy Prahy 3 vychází v nákladu 65 tisíc kusů na recyklovaném neběleném "nažloutlém" papíře, a přesto vypadají skvěle: zejména díky k papíru se hodícím pastelovým barvám a jednoduché, elegantní a vzdušné grafice.
Obálka je jednoduchá, nepřekombinovaná, volí vždy jeden titulní obrázek či grafiku. Podstatně lépe vypadají čísla s kresbou místo fotografie, ale i "fotografické" obálky vypadají příjemně.
Opravdový skvost ale na čtenáře čeká uvnitř. Noviny jsou po grafické stránce propracované do každého detailu. Dokonce i inzerce podléhá úpravě do zavedeného vizuálnímu stylu. Zároveň ale nikdy neztrácí důvtip a originalitu. Neexistuje, aby se v novinách objevilo cokoli, co by dojem z vizuální stránky kazilo.
Postupovat přísně podle zavedených pravidel ale nemusí být na úkor kvality - naopak. V listech Prahy 3 se pobavíte i u vizuálu žádajícího majitele psů, aby uklízeli exkrementy. Je vizuálně zajímavý, poutavý, vtipný a zároveň zapadá do celkového konceptu novin. Vše podtrhují příjemné čitelné fonty, barvy a neotřelé nápady.
To samé se týká i samotného obsahu. Noviny pojímají jak dění z rady a zastupitelstva městské části, tak místní kulturu, sport, přírodu, činnost spolků a klubů. Nechybí ani černá kronika pojmenovaná Kriminálka Žižkov. Vše je psáno odlehčeně a čtivě. Větší texty doplňují tematické kresby a grafické prvky. Čtenář si dále může vybrat mezi tématy z historie, rozhovory s osobnostmi spjatými s Žižkovem a okolím, ale mezi krátými literárními útvary v rubrice Imaginárium. Nechybí křížovka, ale také vtipné rébusy či antistresová omalovánka.
Do radničních vizuálů, například věnovaným osvětě proti koronaviru či zmiňované pejskařské kampani, jsou zapojeny známé osobnosti včetně Zdeňka Svěráka či Ondřeje Vetchého. Kampaň pracuje vtipnými hesly a kreativně využívá logo Prahy 3.
Rubrika pro příspěvky zastupitelů též obsahuje zajímavý prvek. Aby se čtenář lépe vyznal v tom, který zastupitel je "koaliční" a "opoziční", grafik ke každému příspěvku přidává šrafovaný či plný "puntík".
Zajímavé jsou i zadní strany Radničních listů. Dokonce natolik, že by klidně mohly zastat roli obálky.
Co novinám možná trochu chybí, je poněkud důkladnější vhled do činnosti zastupitelstva, výborů a komisí. Radě a zastupitelstvu je věnován v každém čísle sloupek, ale přece jen by pro plnou informovanost nebylo od věci věnovat například přijatým usnesením větší prostor, případně častěji představovat fungování jednotlivých odborů úřadu.
Kritérium
Grafické zpracování
Texty
Obálka/titulní strana
Kvalita fotografií
Rozsah
Originalita a rozmanitost
Přiměřenost citací a fotek politiků
Praktičnost informací
Edukativní obsah
Zábavní obsah
Body
10 (10)
10 (10)
5 (5)
5 (5)
3 (3)
5 (5)
3 (3)
3 (3)
3 (3)
3 (3)
titulní strana
ukázka sazby
ukázka sazby
ukázka sazby
ukázka sazby
ukázka sazby
2. místo: Statutární město Brno
Brněnský metropolitan, 50 bodů z 50
Brněnský metropolitan je mezi českými městskými magazíny legendou a zároveň doslova gigantem. Nejen že vychází na 40 celobarevných stranách, ale především v nákladu přes 200 tisíc kusů. To z něj činí největší český městský zpravodaj. Jaký je uvnitř?
Jedním slovem mimořádný. Metropolitan zaujme jak po grafické, tak obsahové stránce. Obálku tvoří vždy jedna dominantní fotografie. Zpravidla jde o kvalitní reportážní snímky, i když by možná lépe fungovaly více abstraktní fotografie zaměřené občas čistě na architektonické krásy města. Metropolitan dokonce zažil i období výtvarně zpracovaných obálek, konkrétně v letech 2018 a 2019.
Magazín je zpracováván redakcí čítající minimálně 7 autorů, což je patrně největší český "městský" redakční tým. Na výsledku je to znát. Za prvé se magazínu daří držet opravdu vysokou kvalitu textů, které jsou čtivé a zajímavé, a za druhé je znát i poměrně výrazná redakční svoboda. Politika je zde dokonce natolik upozaděna, že běžně jsou v každém vydání jen jedna či dvě citace brněnské primátorky i jejích náměstků. To vídáme jen velmi výjimečně. Magazín obsahuje celostranu věnovanou aktivitě primátorky města, ale není upřednostněna na první či druhé číslované straně a je standardní součástí obsahu.
Metropolitan velmi obsáhle zpracovává různá témata týkající se Brna a jeho okolí, představuje činnost magistrátu a jeho jednotlivých odborů, dává prostor kultuře, sportu, spolkům a představuje zajímavé osobnosti. Prostor je dán i originálním rubrikám, například anketním otázkám, na které čtenáři odpovídají na Instagramu. Redakce pak nejzajímavější odpovědi publikuje i včetně roztodivných emotikonů.
Místo se najde i na velkoformátové snímky. Vnitřní sazba je v duchu celkové vizuální identity města, respektuje její styl, barvu, fonty.
Brněnský metropolitan je zaslouženě nejlepším městským periodikem v Jihomoravském kraji a jedním z nejlepších v republice.
Kritérium
Grafické zpracování
Texty
Obálka/titulní strana
Kvalita fotografií
Rozsah
Originalita a rozmanitost
Přiměřenost citací a fotek politiků
Praktičnost informací
Edukativní obsah
Zábavní obsah
Body
10 (10)
10 (10)
5 (5)
5 (5)
3 (3)
5 (5)
3 (3)
3 (3)
3 (3)
3 (3)
titulní strana
ukázka sazby
ukázka sazby
3. místo: Statutární město Kladno
KLADNO, 50 bodů z 50
Kladenský měsíčník jsme v minulém ročníku soutěže Radniční listy roku ocenili celorepublikově druhým místem. Letos je konkurence větší, ale i přesto jsme i letos označili toto periodikum za nejlepší v celém kraji. Po důvodech není nutné složitě pátrat a jsou viditelné na první pohled - je evidentní, že magazín KLADNO vyniká skvělým grafickým zpracováním a úžasnými obálkami. To ale není zdaleka vše.
S napětím jsme čekali, jak koronavirus "zamává" právě s kladenským magazínem. Není to tak dávno, kdy vycházel v omezeném rozsahu na 16 stranách. Poté se k naší radosti rozšířil na 32 stran. Letos se číslo ustálilo na 24 stranách, tedy zlatá střední cesta. Mnoho obsahu tak muselo ustoupit, ale stále je to ještě dostatečný prostor.
I letos musíme opět pochválit obálku magazínu. Ostatním městům ji často uvádíme jako příklad - takto se to má dělat v případě volby magazínové obálky s jednou hlavní fotografií (jiný případ jsou novinové či členitější obálky s grafickým layoutem). Obálky těchto radničních novin jsou na pomezí novinařiny a umění. Z každého čísla je unikát. Své samozřejmě dělá jak kvalitní papír, tak zdobný nápis KLADNO - tato kombinace funguje skvěle.
K obsahu: na své si přijdou čtenáři, kteří se zajímají o historii města a osobnosti s ním spjaté. Velký prostor je věnován územnímu rozvoji a plánování či textům vysvětlujícím fungování města - od odpadů přes autovraky po kamerový systém. Vše je doprovázeno fotografiemi a kvalitními reportážními texty. Dostává se i na sport a kulturu.
Kladenský měsíčník si vždy dokáže vyloženě "vyhrát" s tematickými rubrikami a celostránkovými grafikami, například se seznamy jubilantů.
Grafické zpracování obsahu uvnitř je na některých stranách poměrně fádní, chybí mu originální prvky a trocha hravosti. Celkově ale oceňujeme, že i infoboxy a praktické informační přehledy jsou jednotné.
Magazínu by neškodilo více fotografií, a to klidně ve větší velikosti, občas jsou příliš utopené v textu.
Stále trváme na tom, že KLADNO je i přes drobné výhrady perfektně zpracované periodikum, které se může řadit mezi celorepublikovou elitu.
Kritérium
Grafické zpracování
Texty
Obálka/titulní strana
Kvalita fotografií
Rozsah
Originalita a rozmanitost
Přiměřenost citací a fotek politiků
Praktičnost informací
Edukativní obsah
Zábavní obsah
Body
10 (10)
10 (10)
5 (5)
5 (5)
3 (3)
5 (5)
3 (3)
3 (3)
3 (3)
3 (3)
titulní strana
ukázka sazby
ukázka sazby
4. místo: Statutární město Ostrava
RADNICE!!!, 49 bodů z 50
Měsíčník RADNICE!!! vydávaný ostravským magistrátem je de facto jedním z nejvýznamnějších českých tištěných médií. Pro představu: má stejně velký náklad, jako Lidové noviny, Právo a Hospodářské noviny dohromady. Vychází totiž v nákladu přes 140 tisíc kusů. Magazín tiskne společnost Vltava Labe Press a roznos do schránek zajišťuje společnost Česká distribuční. Jaké jsou tyto noviny uvnitř a proč jsou podle nás nejlepší v kraji?
Ostrava byla jedním z prvních měst, které do českého "grafického rybníčku" vneslo doslova tsunami. Jako lové logo si vybralo v roce 2008 pouhé tři vykřičníky. Městskou pokladnu navíc tehdy nevyšly právě levně. Takový krok by byl kontroverzní i dnes, natož před 13 lety. Postupem času se ale vykřičníky skutečně staly takřka legendou a dnes je najdeme doslova všude od policejních vozidel po obálku radničních listů. I zde mají vykřičníky své místo, a kromě nich také vždy poutavý titulní obrázek, to vše v elegantní a jednoduché sazbě.
Ostravský magazín je unikátní právě kombinací skvělé grafické práce a kvalitních fotografií, které jsou navíc většinou dobře barevně sladěny až téměř "instagramovými filtry", což magazínu dodává šmrnc. Grafik skvěle pracuje s piktogramy, boxy a přestože se pohybuje na omezeném prostoru pouhých 16 stran, nebojí se dávat velký prostor fotografiím a grafickým prvkům - zvýrazněným citacím, infoboxům a ilustračním grafikám.
Kvalita fotografií je v tomto měsíčníku opravdu velmi vysoká, jednoznačně bychom je mohli zařadit do TOP 10 v rámci celé ČR.
Množství citací primátora města a jeho náměstkyň a námětsků je mírně nad průměrem, na druhou stranu periodikum nepublikuje například sloupek primátora, navíc prostor pro příspěvky zastupitelů je věnován pouze opozičním představitelům. RADNICI!!! tak považujeme za vyváženou, alespoň v porovnání s otatními radničními listy.
Mrzí nás, že vychází pouze na 16 číslovaných stranách, na druhou stranu bereme v potaz výši nákladu a to, že obyvatel Ostravy dostává do schránky dvě periodika - magistrátní a "obvodní".
Kritérium
Grafické zpracování
Texty
Obálka/titulní strana
Kvalita fotografií
Rozsah
Originalita a rozmanitost
Přiměřenost citací a fotek politiků
Praktičnost informací
Edukativní obsah
Zábavní obsah
Body
10 (10)
10 (10)
5 (5)
5 (5)
3 (3)
5 (5)
3 (3)
3 (3)
3 (3)
2 (3)
titulní strana
ukázka sazby
ukázka sazby
5. místo: Statutární město Olomouc
Olomoucké listy, 49 bodů z 50
Olomoucké listy i letos obhajují vítězství v krajském kole o nejlepší české radniční listy velkých měst. Letos jsme navíc přidali i pochvalu za olomoucký profil na Instagramu. Městu Olomouc se komunikace s veřejností opravdu daří. Svůj podíl na tom má i po mnoha letech sehraný tým pracovníků tiskového oddělení. Komunikace města je vizuálně sjednocená, elegantní a moderní.
Olomoucké listy vychází v současné podobě již druhým rokem. Grafické zpracování je kvalitní. Magazínové obálce vévodí vždy originální a poutavý snímek, který je i v konkurenci osatních velkých měst vybírán opravdu kreativně a mnohdy zábavně.
Grafickou podobu na mnoha stránkách bohužel narušuje často nevkusná inzerce třetích stran - je škoda, že inzeráty mnohdy připomínající "grafické peklo" nejsou nasměřovány na zadní strany, ale rozumíme ekonomickému důvodu takového kroku.
Pochvalu si magazín zaslouží opět za nekonvenční a osobitý přístup ke grafickému zpracování. Líbí se nám nápad "zakroužkovávat" či podtrhávat důležité části textu v jinak trochu fádních úředních oznámeních. Skvělé je i publikování velkoformátových snímků, to je něco, co vídáme v málokterých radničních listech, a je to velká škoda.
Drobnou poznámku letos směřujeme k množství citací a zmínek primátora města a jeho náměstků, obvykle jsme jich v jednotlivých číslech napočítali i několik desítek, což je nad obvyklým průměrem.
Kritérium
Grafické zpracování
Texty
Obálka/titulní strana
Kvalita fotografií
Rozsah
Originalita a rozmanitost
Přiměřenost citací a fotek politiků
Praktičnost informací
Edukativní obsah
Zábavní obsah
Body
10 (10)
10 (10)
5 (5)
5 (5)
3 (3)
5 (5)
2 (3)
3 (3)
3 (3)
3 (3)
titulní strana
ukázka sazby
ukázka sazby
6. místo: Město Litomyšl
Lilie, 49 bodů z 50
Zpravodaj Lilie je na české scéně radničních listů svým způsobem unikát. Už 15 let totiž vychází v takřka nezměněné grafické podobě. Zatímco jiné zpravodaje stíhají změnit grafiku i každé dva roky, Litomyšl mění jen drobné detaily. Právě díky drobným typografickým a grafickým faceliftům ale Lilie nezastarává a drží tempo s dobou.
Pojmenování zpravodaje vychází z podoby městského znaku, kde se už po staletí nachází právě bílá lilie. Zpravodaj vychází každý měsíc v nákladu 5 tisíc kusů, distribuován je zdarma do schránek obyvatel.
Přestože grafický návrh je poměrně konzervativní a nepouští se do výstředností, je velmi vydařený a přehledný. Barevné provedení je vínovo-černé, což je opět jeden z tradičních neměnných prvků. Všechny fotografie vždy byly a jsou černobílé, přestože grafické prvky jsou vínové, či chcete-li červené. Jedná se tedy čistě o rozhodnutí designové, nikoli snahu o finanční úsporu. Nutno uznat, že v tomto typu designu má černobílá fotografie své opodstatnění.
Z obsahu i odděleného účtu na sociálních sítích je patrné, že zpravodaj si udržuje do určité míry jakousi obsahovou nezávislost a svobodu, byť samozřejmě největší prostor (například co do počtu citací) dostává starosta města a skladba témat vychází zejmén z agendy místní radnice. Přesto obsah skutečně působí velmi vyváženě.
Co považujeme se skutečně mimořádně vydařené, je nejen textové zpracování obsahu a volbu zajímavých témat, ale především velmi originální nápady, které se objevují napříč každým vydáním. Zpravodaj vytváří vlastní infografiky, QR kódy, infoboxy, a to vždy v jednotném designu. Zajímavé je - a bohužel i v mnohem větších městech málokdy vídané - že město používá sjednocené typografické postupy. Stejným písmem jsou psány jak titulky ve zpravodaji, tak například názvy rubrik webových stránek města. Přitom Litomyšl je v kategorii této kategorii měst nad 10 tisíc obyvatel jen o dvě stovky osob nad spodní hranicí tohoto kritéria - eviduje okolo 10200 obyvatel. Ze všech jedenácti měst Pardubického kraje poráží i mnohem větší města především originalitou a jednotností.
Kritérium
Grafické zpracování
Texty
Obálka/titulní strana
Kvalita fotografií
Rozsah
Originalita a rozmanitost obsahu
Přiměřenost citací a fotek politiků
Praktičnost informací
Edukativní obsah
Zábavní obsah
Body
10 (10)
10 (10)
5 (5)
5 (5)
3 (3)
5 (5)
3 (3)
3 (3)
3 (3)
2 (3)
titulní strana
ukázka sazby
ukázka sazby
7. místo: Město Krupka
RADNICE Města Krupky, 49 bodů z 50
Tištěný zpravodaj Krupky, který vychází v pětitisícovém nákladu, je zářným příkladem povedeného redesignu. Ten proběhl v roce 2019 a nepřehledný pestrobarevný plátek změnil na (podle nás) nejlepší časopis velkých měst v celém kraji. Ústecký kraj je přitom co se týká "konkurence" opravdu silný - kvalitní noviny zde mají i jiná města a často s mnohem větším počtem obyvatel. Krupka z nich vychází jako vítěz nejen díky grafickému zpracování, ale celkově originálnímu přístupu.
Obálka je velmi elegantní a přehledná. V několika posledních číslech slouží jako titulní obrázek krásná fotka z dronu, což vypadá opravdu působivě. Layout obálky je opravdu vydařený, i díky zvoleným fontům a moderním odstínům barev. To platí zároveň i pro celou vnitřní sazbu - je jednotná, opravdu příjemná na pohled.
Originální je RADNICE i svým obsahem. Například pravidelné rubriky o činnosti policie a hasičů - ty jsou pojaty jako občas i zábavně pojaté svodky s poutavými titulky. Zaujala nás i rubrika, ve které jsou na jedné stránce vybrané fotografie z Instagramu.
Kvalitně zpracovaná jsou i témata z historie, časopis často a důkladně připomíná, že několik míst ve městě je na seznamu UNESCO. Silnou stránkou jsou i reportážní fotografie, které jsou vždy velmi vydařené. Celkově je komunikace města pojatá velmi dobře, a to včetně sociálních sítí.
Kritérium
Grafické zpracování
Texty
Obálka/titulní strana
Kvalita fotografií
Rozsah
Originalita a rozmanitost obsahu
Přiměřenost citací a fotek politiků
Praktičnost informací
Edukativní obsah
Zábavní obsah
Body
10 (10)
10 (10)
5 (5)
5 (5)
3 (3)
5 (5)
2 (3)
3 (3)
3 (3)
3 (3)
titulní strana
ukázka sazby
ukázka sazby
8. místo: Statutární město Jihlava
Ježkovy oči, 49 bodů z 50
Oficiální zpravodaj města Jihlavy pojmenovaný Ježkovy oči není originální jen svým názvem. Obsah novin je plný unikátních nápadů. Především je ale vše skvěle a zábavně zpracováno.
Odkud se vlastně vzal název Ježkovy oči? Když na konci roku 2019 město rozhodovalo o ukončení vydávání tehdejší podoby novin, přišlo rozhodnutí nechat o názvu rozhodnout veřejnost. Ta v anketě navrhla a odhlasovala název odkazující na ježka v městském znaku. Mimochodem, jak se vlastně ježek ve znaku ocitl, je dodnes trochu záhadou.
Ježkovy oči vychází jedenáctkrát do roka. Zdarma do schránek je občanům Jihlavy distribuuje Česká pošta. Zpravodaj vychází na recyklovaném "novinovém" papíře, obálka je tištěna na mírně kvalitnější papír, ale jinak je periodikum ve volbě papíru velmi ekonomicky úsporné - díky vzdušné sazbě a příjemným barevným odstínům to ale na požitku z čtení vůbec neubírá. Rozhodně neplatí úměra, že čím kvalitnější papír, tím lepší noviny - jen je potřeba papíru přizpůsobit grafické zpracování a zde se to daří velmi dobře.
Noviny mají vydařenou obálku s jednou výraznou fotografií a upoutávkami na texty uvnitř. Kromě některých čísel (sváteční čísla - Vánoce, nový rok a podobně) se daří vybírat velmi kvalitní a vkusné fotografie. Grafika obálky je originální, přehledná.
Co je jedním z hlavních plusů, je jednoznačně grafická jednotnost. Zejména fonty - Ježkovy oči by mohly být rozeslány do všech koutů, aby každý viděl, jak moc ovlivní výsledek přísné používání jednotných sad fontů. Ne snad že by vše bylo stejné - texty článků používají klasické patkové písmo. Ovšem titulky, infoboxy, informační přehledy a co nás nejvíce překvapilo, i městská inzerce, používají originální moderní font. Vše do sebe zapadá.
Celkově je sazba profesionální, ale hlavně zábavná a propacovaná. Na první pohledové straně je tradičně věnován prostor krátkým úderným sdělením - od grafika odvážný počin, protože tím zabírá lukrativní prostor, ale skutečně jde o originální nápad a čtenáři tato stručná sdělení určitě nepřehlédnou.
Oproti minulému ročníku soutěže jsme si všimli několika dalších nových nápadů - například vložených příspěvků z Facebooku včetně komentářů. Opět zajímavé a interaktivní. I další stálé rubriky jsou skvělé - například fotostrana na zadní straně. O fotografiích z Jihlavy jsme podrobně psali při hodnocení jihlavského Instagramu - město skutečně umí fotograficky zachycovat běžné dění na zcela mimořádné úrovni.
Z hlediska obsahu jsou noviny velmi kvalitní. Články jsou psány čtivě, profesionálně, fotografie jsou kvalitní i u praktických témat, titulky jsou lákavé, skvělé je i zapojení odborníků na historii města. Noviny dokážou velmi dobře zpracovávat i "úřední" témata například z oblasti územního rozvoje - místo úřední mluvy nasadí například rozhovor s konkrétním úředníkem, což je skvělé a funguje to.
Kritérium
Grafické zpracování
Texty
Obálka/titulní strana
Kvalita fotografií
Rozsah
Originalita a rozmanitost obsahu
Přiměřenost citací a fotek politiků
Praktičnost informací
Edukativní obsah
Zábavní obsah
Body
10 (10)
10 (10)
5 (5)
5 (5)
3 (3)
5 (5)
3 (3)
3 (3)
3 (3)
2 (3)
9. místo: Statutární město Zlín
Magazín Zlín, 49 bodů z 50
Magazín statutarního města Zlín je zpět ve skvělé formě. Ještě nedávno totiž vycházel v omezené podobě s polovičním rozsahem. Dnes se již můžete začíst do periodika s 32 číslovanými stranami skvělého obsahu.
Je to příběh s dobrým koncem. Město Zlín rozhodlo o tom, že když se magazínu nedaří shánět inzerenty, omezí jeho rozsah, aby pro městskou pokladnu nebyl příliš velkou zátěží. Vydávání podobně zpracovaného měsíčníku na kvalitním papíře jistě není finančně snadné, na druhou stranou jsou také radniční noviny, které neobsahují vůbec žádnou inzerci a město je považuje jako službu občanům, kterou zkrátka musí financovat i za cenu "ztrát". Co je vhodný postup, na to se názory liší. Jisté je, že nyní vychází magazín opět v původním formátu o 32 stranách.
Vše začíná obálkou, v tomto případě elegantní, čistou a velmi jednoduchou. V kombinaci s krásnou titulní fotografií je to kombinace, která vždy funguje. Byť si dovolíme poznamenat, že některá čísla by mohla být při výběru titulních obrázků trochu lepší. Číslo s žirafou odkazující na článek o zákulisí zoo je perfektní - naopak ale některá čísla mají úvodní snímek nevýrazný a trochu nudný.
Obsah magazínu je kvalitní. V tomto rozšířeném (respektive původním) rozsahu je časopis konečně již velmi podrobný a zahrnuje veškeré dění ve městě včetně kultury, sportu a představuje také jednotlivé městské firmy či odbory radnice. Celostrana věnovaná právě některé z městských organizací je po obrazové i textové straně velmi originální.
Fotografie i texty jsou velmi kvalitní, potěší i texty o historii. Magazín disponuje sympatickými grafickými prvky, to jsme ocenili již minulý rok, kdy Magazín Zlín skončil celkově na 4. msítě v celorepublikovém kole. A zcela zaslouženě.
Máme pouze drobnou výhradu k nadprůměrné míře fotografií, citací a rozhovorů s politickými představiteli. V současné době se na lukrativní druhé číslované straně objevuje výhradně tento typ obsahu, ale je pozitivní, že se zde politici spravedlivě střídají a čtenář tak má alespoň poznat celé politické vedení města, nikoli pouze osobu pana primátora. Co ale považujeme za diskutabilní, je období, kdy magazín vycházel v omezeném rozsahu, ale přesto věnoval celou jednu stranu pouze fotografii a úvodníku primátora. To je ale pouze malé mínus na jinak velmi kvalitním periodiku, které je nepochybně jedním z nejlepších v celé republice.
Kritérium
Grafické zpracování
Texty
Obálka/titulní strana
Kvalita fotografií
Rozsah
Originalita a rozmanitost obsahu
Přiměřenost citací a fotek politiků
Praktičnost informací
Edukativní obsah
Zábavní obsah
Body
10 (10)
10 (10)
5 (5)
5 (5)
3 (3)
5 (5)
3 (3)
3 (3)
3 (3)
2 (3)
10. místo: Statutární město Hradec Králové
Radnice, 49 bodů z 50
Je jich málo, ale přece se jen najdou - klasické noviny ve formě týdeníku už česká města téměř nikde nevydávají. Novinový formát nahradily časopisy s měsíční frekvencí. Hradec Králové se ale stále drží osvědčeného receptu a novinám s názvem Radnice v srpnu roku 2020 dopřál omlazovací kúru. A velmi se povedla.
Vydávat každý týden noviny není pro žádné město vůbec snadné. Žádá si to intenzivně pracující stálý tým. Výsledkem je ale periodikum obsahující velmi aktuální informace a dá se již nazvat zpravodajským médiem.
S Radnicí jsme se setkali již při hodnocení v minulém roce, tehdy jsme poukazovali mimo jiné na grafickou zaostalost. Po zásadním předělání grafiky ale jako bychom v rukách drželi konečně moderní a graficky velmi elegantní noviny. Změna se velice vydařila.
Noviny používají jiné záhlaví, graficky čisté a s krásnými barvami. Nelíbí se nám jen "podrtžítka" v horní části mezi označením vydání, ale to je drobnost. Kromě grafického zpracování se změnily také fonty a nově jsou noviny plnobarevné ve všech stranách. O plýtvání ale nemůže být řeč - Radnice vychází pokaždé velmi skromně na 4 číslovaných stranách a snaží se vždy velmi spořit s místem. Na jedné straně najdete i desítku článků, přitom ale sazba zůstává vždy přehledná.
Noviny se velmi dobře čtou ve formátu PDF. Nově začala redakce pracovat i s kvalitnějšími fotkami, dokonce i z dronu, což vypadá velmi působivě. Grafické prvky jsou jednotné, infoboxy používají tematické ikonky.
Po obsahové stránce jsou noviny dlouhodobě kvalitní, texty jsou převážně zpravodajské, není jim co vytknout. Míra prezentace politických představitelů je v porovnání s běžnými českými radničními listy úměrná, noviny si zároveň drží zpravodajské zaměření a nenajdeme v nich například jinde běžné politické úvodníky či předmluvy. Příspěvky opozičních zastupitelů se objevují spíše sporadicky, ale předpokládáme, že jejich zveřejňování odmítáno není - naopak je jim věnován lukrativní prostor, nejsou "schované" na konci vydání.
Noviny se občas věnují i historii města či představení například práci městské policie. Nejsou tedy jen čistě zpravodajské, ale snaží se čtenáře zabavit i odpočinkovým čtením. Přesto jsou svým obsahem především praktické. V nové podobě vypadají skvěle a je dobře, že k tomuto kroku došlo.
Kritérium
Grafické zpracování
Texty
Obálka/titulní strana
Kvalita fotografií
Rozsah
Originalita a rozmanitost obsahu
Přiměřenost citací a fotek politiků
Praktičnost informací
Edukativní obsah
Zábavní obsah
Body
10 (10)
10 (10)
5 (5)
5 (5)
3 (3)
5 (5)
3 (3)
3 (3)
3 (3)
2 (3)