Nové logo Chebu je ukázkou grafické originality. 5 důvodů, proč je skvělé

Mezi města, kterým se podařilo překvapit laickou i odbornou veřejnost redesignem své vizuální identity včetně loga, se nově řadí Cheb. Svým oranžovým křížkem v loga opět vyvolalo bouřlivou debatu o tom, zda se českým městům daří využívat možnosti moderní grafiky ke zlepšování své komunikace. Dle našeho názoru se to v tomto případě podařilo na výbornou. 

Od předpotopního loga se složitou perokresbou a archaickým fontem k modernímu logu, které město vystihuje, je originální a zaujme i mladou generaci. Tak se dá shrnout komplexní proměna vizuální identity, se kteoru se Cheb před časem pochlubil. Proč se nám tolik líbí? 

1. Originální nápad
Současný trend velí: vzít složité logo, maximálně jej zjednodušit a v lepším případě ozvláštnit minimalistickým prvkem, který mu dodá myšlenku a originalitu. Pokud ale logo či vizuální identita s ním spojená obsahuje prvek, se kterým se dá pracovat v různých modifikacích, může z něj časem vzniknou lovebrand a vdechnout komunikaci úplně nový život. Typickým příkladem jsou "tři čárky" v logu Prahy 3. Chebu se podařilo - byť jde zatím jen o startovní výstřel - přijít s doplňkem loga, se kterým může kreativně pracovat a může se skutečně osvědčit. Mimochodem, proč právě mřížka? Chebský starosta Antonín Jalovec vidí mřížku jako symbol prolínání. „Ať už jde o křížení stylů, cest nebo kultur,” poznamenal starosta. Mřížka navíc odkazuje také na tradiční chebský městský znak s orlicí a mříží, která je v dolní polovině erbu.

2. My vidíme mřížku, teenageři hashtag
Pokud se s logem či grafickým prvkem ztozožní mladá generace, je to vždy velké plus. Zde se to může povést vzhledem k tomu, že "křížek" je hojně užívaným prvkem na sociálních sítích, kde plní roli "hashtagu", tedy znaku uvozujícího klíčová slova. Pokud dnes dítěti ve věku okolo 12 let ukážete to, čemu generace dospělých říká křížek či mřížka, je pro mladé jednoznačně "hashtag". Pokud si symbol, který je mezi teenagery oblíbený a používaný, město vetkne do svého znaku, může jej to s mladými lidmi sblížit. 

3. Transparentní soutěž
Vítězný návrh pochází ze soutěže, kterou pro město připravila odborná společnost Czech Design. Odměna Czech Designu byla 185 tisíc korun, vítězné studio dostalo 480 tisíc korun, nevítězná studia dostala 120 tisíc korun,“ popsala největší položky při předvedení loga Jana Kuklová, vedoucí odboru kanceláře starosty. Vítězné studio částku neobdrželo "pouze" za logo, ale za zpracování kompletní vizuální strategie, tedy podrobného manuálu, jak pojmout vizuální komunikaci. Cena je to v tomto rozsahu práce obvyklá. Účast organizace Czech Design zaručuje spravedlivý průběh výběrového řízení, ve kterém se mezi sebou utkává několik grafických studií. 

4. Zajímavé detaily
Součást nového loga je i jeho barva. Autoři návrhu přišli s červenooranžovou barvou, u které se inspirovali střechami v historickém centru. Označili ji za terakotovou. Svůj význam má i velkými písmeny psané písmeno CH. Podle grafiků z vítězného studia je velké CH užíváno napříč konceptem jako sebevědomý podpis města. A to i přesto, že může odporovat správnému pravopisu. „Jde o grafickou licenci, je to originální a jedinečné. Logo není text,“ upozornil Filip Heyduk. Zda by mělo logo respektovat pravopis, je dle našeho názoru s velkým otazníkem, neboť minimálně dětem, které s logem také přijdou do kontaktu, se může psaní velkého H skutečně na základě toho plést. A ruku na srdce, i některým dospělým. Pochopitelný je ale i záměr - k písmenu CH se mohou připojovat doplňkové texty v podobě různých městských organizací či odborů městského úřadu. Malé h by z grafického hlediska toto spojení narušovalo. Přesto jde nepochybně o zajímavý nápad. 

5. Široké možnosti využití
Filip Heyduk, grafický designér studia HMS design a spoluautor vítězného konceptu, počítá s tím, že logo bude sloužit při rozličných situacích. „Symbol mřížky je víc než jen grafický prvek, který ozvláštňuje značku. Jde spíš o komunikační nástroj, kterým může město oslovit občany pro pořádání nejrůznějších akcí. Na pozvánce na trhy se mřížka může změnit v zeleninu, na dětské dny se symbol vytvoří z pastelek nebo kříd, na sportovní akci zase ze sportovních atributů, kreativitě se tu meze nekladou,“ vysvětluje.