Neobvykle pozitivní přijetí. Nová vizuální identita Hradce Králové má úspěch

Stále více českých měst přistupuje k zavádění vlastní nové vizuální identity, tedy souboru grafických prvků, které pomáhají vizuálně sjednotit komunikace. Zatímco obvykle takové změny doprovází kontroverze, v případě města Hradce Králové byla nová vizuální identita veřejností přijata velmi kladně. 

Nová značka, nový design, ale zároveň i tradiční symboly města. To jsou hlavní změny, které přináší nový vizuální styl Hradce Králové. Město se do něj postupně převlékne na přelomu letošního a příštího roku. Do soutěže na nový vizuální styl se přihlásila stovka grafických studií a designérů, z nichž pět bylo vyzváno k předložení návrhů v soutěži. Vítězný návrh, který vybrala odborná porota, je od autorů Petra Štěpána a Bohumila Vašáka ze studia superlative.works.

„Nový vizuální styl je založený na hodnotách našeho města, ale protkaný moderním pojetím. Vracíme se k tradičním městským barvám i neodmyslitelným symbolům našeho města. Důležitou vlastností nového vizuálního stylu je jeho systémovost a modularita, což umožní jeho zavedení do opravdu široké škály městských služeb a aktivit. Design celého stylu je elegantní a jsem přesvědčená, že bude jedním z nejkvalitnějších městských vizuálů u nás a že obyvatelé našeho města novou značku brzy přijmou za svou. Postupně jej začneme využívat ve všech vizuálních výstupech města, velká část by měla být v novém už od roku 2025, rozhodně ale chceme v rámci implementace postupovat citlivě i s ohledem na ekonomiku celého procesu,“ uvádí primátorka města Hradce Králové Pavlína Springerová.

Právě důležité symboly města zohlednili ve svém návrhu vítězové soutěže. „Inspirací pro nové logo Hradce Králové je hradecký heraldický znak. Redukovali jsme ho na základní geometrické tvary svatováclavské koruny a verzálky G, což z historického emblému vytváří přirozeného nástupce, esteticky současnou značku, která splňuje požadavky na bezproblémovou aplikaci pomocí množství technologií včetně displejů. V základní barevné verzi značku vnímáme jednobarevnou. Prosté černé a bílé provedení dává logu sebevědomí a nadčasovost. V doplňkové negativní verzi, jejíž používání doporučujeme omezit na reprezentativní komunikaci magistrátu města, značka respektuje heraldickou barevnost rudého štítu, zlaté koruny a stříbrného lva, který je zastoupen iniciálou. Základním prvkem vizuálního stylu je unikátní písmo Hradec, jehož autorem je renomovaný český typograf Tomáš Brousil,“ popisuje za superlativ.works Petr Štěpán. „Naše řešení vizuální identity města velikosti Hradce Králové a celé rodiny městských společností spojuje protichůdné potřeby jasné identifikace a zároveň dostatečné diverzifikace systému. Systém pojímá všechny druhy a úrovně komunikace a přitom má potenciál nekonečného množství variací, aby se dlouhodobě neokoukal. Je rozpoznatelný, ale zároveň dostatečně pružný, pro užití v rozmanitých prostředích městských firem a na různých úrovních jejich prezentace. Jsme přesvědčení, že jeho pravidla jsou dostatečně lapidární a aplikace nevyžaduje komplikovaná schémata, která by bylo nutné dlouho studovat,“ dodává Bohumil Vašák.

Historický znak města obsahuje českého lva s písmenem G.