Nejlepší facebookové profily v Česku mají Chomutov, Hustopeče a Ratiboř
Červenec 28, 2020
Nejlepší facebookové profily v Česku mají Chomutov, Hustopeče a Ratiboř
Historicky první ročník soutěže Zlatý lajk zná jména vítězů ve všech kategorií. Jsou jimi Chomutov v kategorii měst nad 10 tisíc obyvatel, které se zúčastnilo 26 měst. V prostřední kategorii obcí a měst od 2 do 10 tisíc obyvatel zvítězily Hustopeče a mezi obcemi do 2 tisíc obyvatel nejvíce bodovala Ratiboř.
Kompletní pořadí:
Města nad 10 tisíc obyvatel
1. Chomutov
2. Třebíč
3. Brno-střed
Města a obce od 2 do 10 tisíc obyvatel
1. Hustopeče
2. Nehvizdy
3. Bílovec
Obce do 2 tisíc obyvatel
1. Ratiboř
2. Lipová
3. Praha-Březiněves
Města nad 10 tisíc obyvatel: Chomutov
- Porota měla velmi těžké rozhodování zejména mezi deseti nejlepšími městy v této kategorii, protože každé z nich v nějakém ohledu vyniká nad ostatními a všechna přistupují ke své facebookové stránce energicky a kreativně. Chomutovská stránka porotu zaujala zejména dlouhodobě skvělou prací s videi. Ale nejen tím. Celkově je k stránce přistupováno aktivně a s nadšením, které vynahrazuje některé drobné neduhy.
- Stránka zveřejňuje poměrně mnoho grafických vizuálů, v tomto ohledu bychom mírně ubrali. Na druhou stranu je vidět snaha o to, aby si tyto příspěvky držely jednotný styl - přesto bychom uvítali ještě větší přísnost. Města, která jsou “háklivá” na svůj grafický manuál, zveřejňují cizí vizuály výhradně formou FB eventu, což je postup, který doporučujeme i Chomutovu.
- Videocover je skvělý, obecně je to až překvapivě málo využívaná funkcionalita, takže jsme rádi za každé město, které ji používá. Chomutov jde cestou pravidelné obměny coveru ve formě sestřihu aktuálních událostí, což je velmi kreativní a neobvyklé. Je to formát, který může dobře fungovat směrem k obyvatelům města. Chce-li radnice cílit na turisty nebo více zdůraznit krásy města, je vhodnější vybrat jeden videocover, který bude vyladěn k dokonalosti tak, jako například videocover Moravské Třebové.
- U profilového obrázku je skvělé, že je ve formě loga, pouze bychom se příště snažili nechat grafickému prvku větší bílé okraje, aby prvek ve výsledném ořezu nesahal až úplně k okrajům.
- Implementace Instagramu mezi záložky je vydařená, doporučujeme se porozhlédnout i po dalších možnostech - napříkad objednávání klientů on-line (Třebíč) a podobně, lze využít skutečně neomezené možnosti.
- Je škoda, že není důkladněji reagováno na recenze v záložce Hodnocení. Naopak na příspěvky návštěvníků je reagováno příkladně.
- Kvalitně zpracovaná záložka “Informace”.
- Výborná práce s textem. Příspěvky jsou psány odlehčenou formou, nejsou typicky úřední a strohé, naopak se přizpůsobují tomu, že jsou vkládány na sociální síť, kde je potřeba uživatele zaujmout a neunavit dlouhými bloky textů. Chomutov se nebojí pracovat s hashtagy, emoji ikonkami, které opticky zatraktivňují texty a opticky je rozdělují, ale zároveň není nic přehnané a rušivé.
- Stránka má kvalitní míru engagementu, je vidět, že správci dobře znají vkus svého publika a vědí, jakým příspěvkem nejlépe zaujmout.
- Účet poskytuje velmi kvalitní informační servis, pojímá širokou škálu témat.
- Protože to nedělá v podstatě téměř žádné město a obec, tak to nepovažujeme vyloženě za chybu, ale můžeme-li doporučit: je dobré reagovat skutečně na všechny komentáře u příspěvků. Když ne odpovědí, tak alespoň “lajkem” či jiným emotikonem.
- S videem je pracováno perfektně, zlepšit se toho mnoho nedá. Grafické prvky sladěné s logem a fontem, které město používá. Videa nejsou zbytečně rušena stand-upy a asynchrony, které uživatele většinou ani nezajímají (přibližně polovina všech uživatelů FB si ke sledování videí ani nezapíná zvuk - statisticky podloženo). Záběry jsou velmi kvalitní, střih je skvělý, volená hudba není rušivá. Přesně tento typ videí od měst očekáváme.
- Ani chomutovská FB stránka není absolutně dokonalá, v drobnostech je stále prostor ke zlepšení. Je to ale jedna z nejlepších ukázek moderní komunikace s obyvateli města.
- Město sice během pandemie využívá svůj FB účet velmi aktivně a kvalitně, porota se však při svém hodnocení zaměřovala na fungování stránky během “běžného režimu” mimo nouzový stav způsobený pandemií koronaviru Covid-19. Během této několik týdnů trvající krize samozřejmě nemohl být brán ohled na úroveň grafického zpracování příspěvků a podobné detaily, cíl byl především rychle a přesně informovat obyvatele. Nutno podotknout, že obcím, městům a městským částem se to dařilo skvěle a v mnoha ohledech byly radnice nejdůležitějším a nejlépe fungujícím zdrojem informací. Ukázalo se zároveň, jak důležitým pomocníkem mohou sociální sítě být v krizových situacích. Municipality disponující účty na sociálních sítích, či alespoň SMS systémem dokázaly občany mnohem efektivněji informovat o všem důležitém.
Města a obce od 2 do 10 tisíc obyvatel: Hustopeče
- Město Hustopeče je v letošním roce jednoznačným vítězem v kategorii měst a obcí od 2 do 10 tisíc obyvatel, a to za způsob, jak moderně, pečlivě a kreativně pracuje se svou stránkou na Facebooku. Využívá nejen téměř všechny dostupné funkce, ale činí tak velmi efektivně a od obyvatel město za to sklízí zaslouženou pochvalu.
- Statické prvky jsou působivé, nicméně je škoda, že není využito videocoveru, když už město tak dobře pracuje s videem. Kombinace záběrů z města či dronu zpracovaná na rozměr coveru by byla naprosto skvělá. Případně je možné mít cover z více fotografií najednou - FB toto umožňuje (využívá to například městys Nehvizdy). Co se týká profilového obrázku, velmi oceňujeme využití loga, které znázorňuje plodiny, jejichž pěstováním je město vyhlášené. Opět ale drobná připomínka - erb města působí na profilovém obrázku již rušivě. Rozumíme snaze nevynechávat erb z oficiální prezentace města, ale kvůli němu přichází profilový obrázek o čistý a jednoduchý design. Kdyby bylo na profilové fotce pouze logo, výsledek by byl mnohem elegantnější. Profilový obrázek se ještě poměrně dobře zobrazuje v záhlaví FB stránky, ale jakmile se uživatel dívá na profilový obrázek u komentáře či jednotlivých příspěvků, z erbu se stává nevýrazná malá červená tečka. Samotné srdce by bylo nepoměrně lepší.
- Rubrika “informace” je příkladně vyplněna včetně poutavého a kreativního popisu.
- Stránka pracuje s událostmi, které opatřuje hezkými covery - je dobře, že jsou jen v minimech případů jako covery voleny grafické vizuály, ty se pro tento účel nehodí, nechceme-li stránky zaplevelovat nesourodou grafikou.
- Celá stránka vykazuje silný engagement vypovídající o vysoké kvalitě příspěvků.
- Stránka má téměř více sledujících než je obyvatel města. To dokazuje, že stránku sledují i lidé z blízkého okolí, případně turisté.
- Naprosto famózní je práce s videem. Vidíme hned několik unikátů. Tím nejvýraznějším jsou výtažky z jednání Rady, ze kterých je dělaná velmi vydařená infografika (škoda je jen nemoderního stínovaného fontu v horní části, ale to je detail). Grafika formou “bublin” shrnuje, o čem radní rozhodli, vše je navíc dělané na mírně vertikální formát, který se dobře zobrazuje na mobilních telefonech. Město se snaží podobným způsobem zveřejňovat i některé jiné informace, zde však mírně ruší nepřiměřeně hlasitá a lekavá hudba. Město využívá živá vysílání, během kterých reaguje na dotazy diváků. Vylepšit by se dala snad jen gimbalem, který vřele doporučujeme pořídit. Pozvánky jsou vkusně sestříhané do grafické koláže. Občasné “perličky” typu anketa mezi dětmi jsou nejen dobře technicky zpracované (kvalitní zvuk i obraz), ale jsou i originální a pobaví. Skvěle zpracované názvy videí včetně emoji a hashtagů. Opravdu se jedná o tak dlouhodobě kvalitní a častou práci s videem, že se jí nedaří ani přiblížit nikomu z desítek dalších soutěžících v této kategorii.
- Výborná práce s textem. Příspěvky jsou psány odlehčenou formou, nejsou typicky úřední a strohé, naopak se přizpůsobují tomu, že jsou vkládány na sociální síť, kde je potřeba uživatele zaujmout a neunavit dlouhými bloky textů. Autoři k tomu využívají i populární emoji, které taktéž text odlehčují a vizuálně rozdělují.
- Město přistupuje k odpovědím na komentáře a hodnocení velmi profesionálně, v odpovědích je vstřícné, milé, ochotné, to nebývá zcela automatické.
- Město sice během pandemie využívá svůj FB účet velmi aktivně a kvalitně, porota se však při svém hodnocení zaměřovala na fungování stránky během “běžného režimu” mimo nouzový stav způsobený pandemií koronaviru Covid-19. Během této několik týdnů trvající krize samozřejmě nemohl být brán ohled na úroveň grafického zpracování příspěvků a podobné detaily, cíl byl především rychle a přesně informovat obyvatele. Nutno podotknout, že obcím, městům a městským částem se to dařilo skvěle a v mnoha ohledech byly radnice nejdůležitějším a nejlépe fungujícím zdrojem informací. Ukázalo se zároveň, jak důležitým pomocníkem mohou sociální sítě být v krizových situacích. Municipality disponující účty na sociálních sítích, či alespoň SMS systémem dokázaly občany mnohem efektivněji informovat o všem důležitém.
Obce do 2 tisíc obyvatel: Ratiboř
- Ratiboři slouží Facebook jako jeden z mnoha komunikačních kanálů. Kromě něj využívá také Instagram a Youtube, což je mezi obcemi v kategorii do 2 tisíc obyvatel nevídané. Kromě toho samozřejmě také tištěný zpravodaj a web. Každý z komunikačních kanálů přitom působí moderně, jednotně a provázaně. Ratiboř jako jedna z mála obcí v ČR pracuje na budování své značky, mimo jiné i originálním merchandisingem.
- Komunikace na sociálních sítích není bezchybná, ale je skutečně na velmi vysoké úrovni.
- Práce s videem je dlouhodobá, poměrně pravidelná, byť by frekvence mohla být vyšší. Zejména poslední tři videa ukazují zcela ideální postup - kvalitní stabilní záběry, dostatečně kvalitní zvuk, přiměřená stopáž.
- Velmi kvalitní jsou dlouhodobě fotografie, reportážní snímky jsou skvělé.
- U fotografií a videí z vyhlášení Vesnice roku je poznat, že foto i video prošlo podobným způsobem postprodukce - co se úprav barev týče. Bylo by vhodné v tom pokrčovat a udržet si nastavenou vysokou laťku.
- Výborná práce s grafickými materiály - většina kulturních pozvánek, coverů k FB událostem, ale i různé jiné příspěvky si udržují vizuální kvalitu a působí jednotně.
- Větší hravost a kreativitu bychom čekali v textaci příspěvků, které někdy dokonce text postrádají úplně, nebo je poměrně strohý.
- Velmi kvalitní covery, přesně vystihují funkci a význam.
- Umíme si představit jiný profilový obrázek, který by byl designově jednodušší, což FB profilový obrázek vyžaduje především. Prvky, které obsahuje, jsou čitelné pouze v záhlaví, jinde kvůli velkému zmenšení nikoli. Pokud by v obrázku například zůstala pouze “koruna” na bílém pozadí, zůstala by čitelná v každé situaci - i u komentářů.
- Obec sice během pandemie využívá svůj FB účet velmi aktivně a kvalitně, porota se však při svém hodnocení zaměřovala na fungování stránky během “běžného režimu” mimo nouzový stav způsobený pandemií koronaviru Covid-19. Během této několik týdnů trvající krize samozřejmě nemohl být brán ohled na úroveň grafického zpracování příspěvků a podobné detaily, cíl byl především rychle a přesně informovat obyvatele. Nutno podotknout, že obcím, městům a městským částem se to dařilo skvěle a v mnoha ohledech byly radnice nejdůležitějším a nejlépe fungujícím zdrojem informací. Ukázalo se zároveň, jak důležitým pomocníkem mohou sociální sítě být v krizových situacích. Municipality disponující účty na sociálních sítích, či alespoň SMS systémem dokázaly občany mnohem efektivněji informovat o všem důležitém.