Ježkovy oči: originální zpravodaj Jihlavy opět nejlepší v kraji

V rámci soutěže Radniční listy roku 2021 jsme podrobně zkoumali osm tištěných zpravodajů měst Kraje Vysočina. Zaměřili jsme se na města, která mají více jak 10 tisíc obyvatel. Výsledek? Nejlepším zpravodajem velkých měst v kraji jsou - stejně jako minulý rok - Ježkovy oči vydávené městem Jihlava. 

1. místo: Statutární město Jihlava

Ježkovy oči, 49 bodů z 50

Oficiální zpravodaj města Jihlavy pojmenovaný Ježkovy oči není originální jen svým názvem. Obsah novin je plný unikátních nápadů. Především je ale vše skvěle a zábavně zpracováno. 

Odkud se vlastně vzal název Ježkovy oči? Když na konci roku 2019 město rozhodovalo o ukončení vydávání tehdejší podoby novin, přišlo rozhodnutí nechat o názvu rozhodnout veřejnost. Ta v anketě navrhla a odhlasovala název odkazující na ježka v městském znaku. Mimochodem, jak se vlastně ježek ve znaku ocitl, je dodnes trochu záhadou. 

Ježkovy oči vychází jedenáctkrát do roka. Zdarma do schránek je občanům Jihlavy distribuuje Česká pošta. Zpravodaj vychází na recyklovaném "novinovém" papíře, obálka je tištěna na mírně kvalitnější papír, ale jinak je periodikum ve volbě papíru velmi ekonomicky úsporné - díky vzdušné sazbě a příjemným barevným odstínům to ale na požitku z čtení vůbec neubírá. Rozhodně neplatí úměra, že čím kvalitnější papír, tím lepší noviny - jen je potřeba papíru přizpůsobit grafické zpracování a zde se to daří velmi dobře. 

Noviny mají vydařenou obálku s jednou výraznou fotografií a upoutávkami na texty uvnitř. Kromě některých čísel (sváteční čísla - Vánoce, nový rok a podobně) se daří vybírat velmi kvalitní a vkusné fotografie. Grafika obálky je originální, přehledná. 

Co je jedním z hlavních plusů, je jednoznačně grafická jednotnost. Zejména fonty - Ježkovy oči by mohly být rozeslány do všech koutů, aby každý viděl, jak moc ovlivní výsledek přísné používání jednotných sad fontů. Ne snad že by vše bylo stejné - texty článků používají klasické patkové písmo. Ovšem titulky, infoboxy, informační přehledy a co nás nejvíce překvapilo, i městská inzerce, používají originální moderní font. Vše do sebe zapadá. 

Celkově je sazba profesionální, ale hlavně zábavná a propacovaná. Na první pohledové straně je tradičně věnován prostor krátkým úderným sdělením - od grafika odvážný počin, protože tím zabírá lukrativní prostor, ale skutečně jde o originální nápad a čtenáři tato stručná sdělení určitě nepřehlédnou. 

Oproti minulému ročníku soutěže jsme si všimli několika dalších nových nápadů - například vložených příspěvků z Facebooku včetně komentářů. Opět zajímavé a interaktivní. I další stálé rubriky jsou skvělé - například fotostrana na zadní straně. O fotografiích z Jihlavy jsme podrobně psali při hodnocení jihlavského Instagramu - město skutečně umí fotograficky zachycovat běžné dění na zcela mimořádné úrovni. 

Z hlediska obsahu jsou noviny velmi kvalitní. Články jsou psány čtivě, profesionálně, fotografie jsou kvalitní i u praktických témat, titulky jsou lákavé, skvělé je i zapojení odborníků na historii města. Noviny dokážou velmi dobře zpracovávat i "úřední" témata například z oblasti územního rozvoje - místo úřední mluvy nasadí například rozhovor s konkrétním úředníkem, což je skvělé a funguje to. 

Kritérium
Grafické zpracování
Texty
Obálka/titulní strana
Kvalita fotografií
Rozsah
Originalita a rozmanitost obsahu
Přiměřenost citací a fotek politiků
Praktičnost informací
Edukativní obsah
Zábavní obsah

Body 
10 (10)
10 (10)
5 (5)
5 (5)
3 (3)
5 (5)
3 (3)
3 (3)
3 (3)
2 (3)