Česká národní banka komunikuje na rekordním počtu platforem. A skvěle

Pravděpodobným českým rekordmanem veřejného sektoru v počtu aktivně využívaných sociálních sítí je Česká národní banka. S nadsázkou lze tvrdit, že neexistuje platforma, přes kterou by tato instituce nekomunikovala. Netýká se jí navíc typický neduh mnoha úřadů - že si účet založí, ale po určité době nadšení opadne a zbyde pouze nevyužívaný profil. Na sítích ČNB to naopak velmi žije, komunikace je kreativní a rozhodně nejde o nudnou úřední řeč čísel a grafů.

Na Facebooku s vlastní grafikou
ČNB exceluje v komunikaci na Facebooku, a to především zpracováním obsahu. Infografiky jsou v jednotném stylu tvořené dle formátu přímo pro tuto sociální síť. Obsah je zábavný, edukativně-popularizační. Texty obsahují zábavné emotikony. Slabší je interakce v komentářích - většina publika sice "lajkuje", ale mezi komentujícími fanoušky je bohužel mnoho spammerů a různých trollů, kteří možná ostatní uživatele odrazují od věcné debaty. Velmi kvalitní jsou publikované videorozhovory. Postprodukce je jednoduchá, čistá a nekomplikovaná. Kvalita obrazu i zvuku je perfektní. 

Nejbohatší influencer
Česká národní banka má ve svých rezervách okolo 9 tun zlata. Hodnota takové zásoby může značně přesahovat i 10 miliard korun. Dost pravděpodobně je tedy s jistou nadsázkou ČNB nejbohatší český influencer na Instagramu. Drahá auta a večírky na jachtách ale ve stories nečekejte. Právě formát stories je na profilu ČNB to nejlepší. Stories jsou obsahově velmi zajímavá a hezky zpracovaný je i jejich archiv.

Twitter vede
Komunikace na Twitteru je mírně odlišná svým obsahem, což je správné a je zde vidět kus odvedené práce. Tweety jsou více zaměřené na ekonomy a novináře. Objevují se zde avíza na rozhovory a detailnější data. Ze všech platforem je tato navíc nejúspěšnější co do počtu sledujících, kterých je přes 16 tisíc, a to je velmi slušné číslo. 

Konkurenceschopný Linkedin 
Česká národní banka drží krok i v oblasti HR. Drží krok s největšími zaměstnavateli, což v jejím případě znamená pořádnou fušku. Headhunteři musí konkurovat velkým bankovním domům a snažit se zaujmout velmi specifický okruh potencionálních budoucích zaměstnanců. Daří se ale to velmi dobře, i na této síti sleduje ČNB okolo 16 tisíc lidí. 

Zvuk zlata
Bolest mnoha "úředních" YouTube kanálů je, že kvůli nižší sledovanosti upřednostňují instituce spíše Facebook i pro videoobsah. ČNB ale svůj kanál neohroženě plní obsahem, i když má "pouze" okolo tisícovky sledujících. V porovnání se slavnými influencery je to kapka v moři, ale některá videa mají opravdu téměř virální úspěch. Třeba kreslený film o historii ČNB či krátký záznam toho, jak zní úder do zlaté cihličky. 

Nechybí ani Spotify
Perličkou na závěr je účet na Spotify, který nabízí velmi populární formát, a to jsou podcasty. Aby veřejný úřad rozjel vlastní podcast, to je zatím skutečně na české poměry něco nevídaného. A pouze to potvrzuje Českou národní banku jako jednoho ze současných lídrů na sociálních sítí v oblasti českých úřadů. 

(foto: Česlá národní banka, Fb příspěvek z ledna 2020)

Ukázka jednotnosti stylu grafik na Facebooku

Instagram se skvěle zpracovanými stories

Ukázka z tvorby na Youtube